Blog nummer 4: WEEEEKEND!!

18 september 2016 - Chiclana de la Frontera, Spanje

En daar ben ik alweer lieve kijkbuiskindertjes! Of volwasenen, het is maar hoe oud je je voelt ;-) Ik ben maar eens gaan zitten aan alweer blog nummer 4. De eerste week stage zit er alweer op, goh wat vliegt die tijd zeg.

Sinds de laatste blog is er helaas niet heel veel bijzonders gebeurd in het ziekenhuis, ik heb nog een flink wat intramusculaire injecties mogen plaatsen (in de spier die naald!) Nog een aantal asfaltkussers voorbij zien komen, motorrijden is en blijft een vak, maar de dagen bestonden toch voornamelijk uit verveling en luisteren hoe mensen tevergeefs in het Spaans tegen je proberen te praten, of de verpleegkundige die gezellig met haar collega in gesprek is. De gemiddelde pleeg kan trouwens ook heel goed multitasken hier, met de telefoon aan het oor een gesprek houden terwijl ze met een patiënt bezig zijn kan natuurlijk gewoon..(niet dat ik kritiek wil leveren, maar tja... uhm....geen commentaar..) Een kleine toevoeging: Deze gaap diensten heb ik nog samen met Féline gedraaid. Féline is duidelijk geen ochtendmens. De diensten waren zo slaapverwekkend dat deze de slaap bij haar echt bijna hebben opgewekt. Een zacht krukje, heel veel aangezogen lucht (gapen) en een heerlijk knusse patiëntentafel waren de perfecte mix om lekker weg te kruipen. Zoals ik al zei, Féline is geen ochtendmens.. :)

Ik denk dat ik dus maar eens iets over de Spaanse lessen ga vertellen die we hier krijgen. We krijgen namelijk 2 keer per week les in de Spaanse taal, en ik kan je vertellen, das moeilijk! Sommige dingen zijn ook gewoon vreemd voor ons Nederlanders, ze hebben een klank die ik bijna niet uit kan spreken. We kregen de tip om te oefenen met het woord Kdentebdootje. Voor de mensen die niet goed kunnen puzzelen, dit is het woord krentebroodje maar dan anders, de R is een D. Het idee is om te voelen en te focussen op de beweging die je tong maakt tegen je voortanden/gehemelte. Wanneer je dat goed onder de knie hebt, zou je bepaalde woorden beter uit moeten kunnen spreken.. Ik heb echt geen flauw idee welke woorden dat zouden moeten zijn, maar ik heb nog 5 maanden.. :). Dat de V als een B wordt uitgesproken weten veel mensen wel, ook vrij bekend is dat een dubbele L (LL) wordt uitgesproken als de J wanneer je in Spanje dus '"viva Hollandia" op papier zou zetten, zouden zij "biba ojandia" lezen, want, dat heb ik nog niet verteld, de H spreken ze niet uit. En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat doe ik niet, want dit blogje moet nog wel leuk zijn om te lezen.

Wat goed nieuws is, is dat de temperatuur weer wat stijgt, de afgelopen week was het wat afgekoeld, naar Spaanse maatstaven dan. Het is echt heel vreemd om mee te maken, maar van de week zat ik buiten, het was ochtend, en ondanks dat het volgens de weer app op de telefoon 15 graden was zat ik echt te rillen van de kou, tot op het punt van kippenvel toe.

FietsjeSinds vandaag ben ik trouwens, lekker hak op de tak he, eindelijk de trotse eigenaar van een prachtig mooie mountainbike. Morgen ga ik informatie krijgen waar ik mooi kan mountainbiken, zodat ik ook de nodige lichaamsbeweging kan krijgen! Want lichaamsbeweging heb ik nodig, aangezien ik een paar kilo lichter terug wil komen (scheelt hoop ik in vliegkosten terug ;-) ) Jullie zien het misschien niet, maar ik zit nu als een malle te zoeken naar een foto van de fiets om die toe te voegen, het is soms nog even experimenteren. Ja! Gevonden! En door met het verhaal...

Ik heb nog een klein leuk verhaaltje over Silke. Silke is echt een hele lieve, gulle meid. Zo gul dat ze zelfs voor een plaatselijke local de supermarktboodschappen wilde betalen! Is dat toch eens lief he :). Wij stonden in de rij, 1 vrouw voor ons, zij was haar boodschappen aan het inpakken. Silke en ik waren zo druk in gesprek dat we geen aandacht hadden voor de wereld om ons heen. Silke hoort de kassadame vervolgens een bedrag noemen (wij stonden tegenover die scan-chick) en steekt gelijk haar pinpas in de automaat. Wat volgt zijn 2 hele verbaasde gezichten en 2 hele slappe lach gezichten (ja dat is een gezicht, bij deze).

Nog een klein verhaaltje: Engelse taal is men hier echt niet meester. Er loopt bijvoorbeeld een verpleegkundige rond, een lief dametje op leeftijd, die totaal geen engels spreekt, op 2 woorden na.. De manier waarop zij dit uitspreekt is alleen echt master geniaal! De woorden die zij uitsprak waren: Lekker ding. Alleen men heeft nogal moeite met het uitspreken van onze ERRR. Ik kan het helaas niet terug laten horen, maar lekke thing op een spaans accent is een geluidje dat je nog lang zult herinneren.. :)

Douchen a la EspañaEn potverdrie ik heb gewoon nog een toevoeging, het is echt prijsschieten vandaag! Ik bedacht hem net voor ik het slotje wilde schrijven, dus daar wacht ik nog maar even mee. Dat dit huis perfect voldoet aan de Spaanse kwaliteit eisen was voor mij al wel bekend. Maar dat een lekkende douchekop af breekt wanneer deze wordt neergelegd vind ik toch wel een bijzonder verhaal. Het resultaat is dus al 2 dagen douchen met een chromen tuinslang, heel bijzonder allemaal hier..

Het is alweer tijd voor mij om met de tuinslang te gaan spelen, na een dagje strand (gisteren trouwens ook al, studentenleven tijdens de stage... het is zo zwaar..) dus ik ga dit stukje tekst weer afsluiten. Bedankt voor het lezen weer, het schrijven van een blog blijkt erg leuk te zijn, zeker als er dan ook nog eens leuke reacties op blijven komen! Hartelijk dank daarvoor en voor nu zeg ik

Un beso en Hasta pronto!!

1. Marina:
    19 september 2016
    Zo te lezen is de stage (nog ) niet echt druk maar maak je genoeg andere dingen mee
    Liefs xxx
  2. Jan:
    19 september 2016
    Was al bang dat je ging vertellen dat die doucheslang nu als katheter gebruikt werd........

. Los Ballos Amigo!
  3. Josephine bosman:
    19 september 2016
    Je schrijft erg leuk. Douche kop kun je tijdelijk verrvangen door plastic flesje met gaatjes er in.
  4. Frits:
    19 september 2016
    Mogen jullie alleen overdag fietsen?
    Buenos noche
  5. Gertwan:
    20 september 2016
    Esta la vista je komt wel ruim aan je slaap toe gruute amigo
  6. Miranda:
    21 september 2016
    Geweldig!! Alweer! zowel de verhalen,als de stijl. Kan me zo voorstellen hoe het gaat. Erg leuk om te lezen. Ga vooral door. Enne je zal t vast meer horen maar miss you. xx
  7. Frits:
    23 september 2016
    Je moeder heeft deze reactie:
    Je moet schrijver worden. Er schuilt een auteur in jou.
    Succes is verzekerd.
    Als titel:Stage in Spanje.